Friday, December 30, 2011

kenapa aku bukan seorang bangsa Arab??

luahan hati seorang remaja semasa membuat 
assignment syariah. sambil buat sambil dengar ini : 


maka, meleleh lah air mata si remaja tu tadik

mengenangkan nasib yang tak lahir dalam bangsa arab

kenapa aku tak terpilih untuk duduk dalam kelompok itu??

kelompok secara fitrahnya faham dan mengerti isi kandungan kitab yang mulia

kenapa aku tidak berada dalam golongan itu??

kenapa?? argh!! kenapa bukan aku! alangkah indahnya jika aku mampu mengerti quran itu secara mendalam

aku ingin jatuh cinta dengan ayat cinta dari rabb ku itu

sedetik aku berfikir. pasti ada hikmah di sebalik kejadian.
ada hikmah

aku harus yakin akan perkara itu

tapi, apakah hikmahnya??

tiba-tiba aku teringat tazkirah cikgu sains di sekolah lama ku

"orang yang tak reti baca quran kerana bahasa itu bukan bahasanya, Allah akan memberi gandaan kepadanya sebanyak 3 kali". 

wah! itulah hikmahnya kenapa aku bukan dari kelompok itu. 

Allah nak kasi aku pahala lebih rupanya.

aduhai tuhan, baiknya engkau pada ku.

memberikan rasa ini dalam jiwa ku

ya Allah, jangan kaw kaburi hidayah mu ini dengan dosa-dosaku yang ibarat sang pasir di muka bumi ini.

kalau aku dalam golongan itu, mungkin aku akan sakit.

sakit dengan penyakit hati.

terasa diri bangsa pilihan

terasa diri ummat termulia di muka bumi ini

padahal tidak melakukan sunnahnya

masya Allah.....

kini, aku bersyukur kerana aku berada di tempat ku kini

sekali lagi ku panjatkan setinggi-tinggi syukur ke hadrat mu ya Allah.....


alhamdulillah, hati ini masih belum mati. tapi perlu diubati. aku ingin mencari ubat hati ku. aku dah jumpa. tinggal aku nak makan je. ikut dose yang sepatutnya. hm.... tapi, dose tu unlimited. yeay!!! suka suki aku lah nak makan berapa banyakkan?? rohani, bersedia untuk gemok! >.<




 ~may Allah blessed~ 

sambung balik buat assignment. :)

Wednesday, December 28, 2011

1

monolog~

aku ingin menjadi yang lebih baik

tapi, aku tidak meletakkan apa-apa usaha

macam mana nak jadi baik nih?

asyik harap doa je

tapi, doa pun tak sungguh-sungguh

tapi orang cakap, Allah maha mendengar rintihan hamba dia...

tak apalah. esok aku doa, nangis-nangis

ustazah cakap, kalau tak boleh nangis, buat-buat nangis pun jadilah

okey, kalau macam tuh, esok aku sediakan bawang bland letak tepi sejadah

konfem meleleh punya air mata nih

keesokkan harinya.........

alah. dah subuh ke? hurm.. Allah panggil nih.

cepat bangun cepat!!! jangan kasi setan menang.
(jap2 sepuluh minit jap. baru pukul 6.30)
(selepas sepuluh minit)....~

alamak! dah pukul 7.15

nak sembahyang tak nak? nak tak nak nak tak nak??

hurm.. kalau sembahyang nampak sangat solat lambat.

nanti abi marah. takut...

takpe-takpe..... masa dhuha ganti. sekali dengan sunnat.

amacam?? cayalah! >.<

waktu dhuha................

abang!!! umie lapar nih. cepat lah masakkan umie kari kambing dalam peti ais tuh.

alahai umie nih... lapar pulak. tapi dah dhuha nih. nak qada'subuh lagi. hesh

umie lima belas minit lagi boleh tak?

abang nak buat apa tuh?? umie dah lapar sangat nih. cepat lah masak. umie nak pergi jumpa doktor fisio lepas nih

kesian umie. dah la kaki sakit. anak pulak tak berguna. ops!~ kurang berguna

tapi, aku sayang umie. lagipun....

hm.. syurga bawah tapak kaki umie.

lepas masak solat lah

siap masak.......
jam pukul 1.30.....

adeih. penat betul masak tadi. nasib baik aku ni lelaki. adalah kuatnya jugak nak mengetuk kambing tu ha

apa-apa demi umie tercinta. akan aku buat jugak.

umie, abang sayang umie. sangat-sangat.

tapi, abang tak boleh tolong umie kat akhirat nanti.

sebab abang banyak dosa......

macam mana ni umie.....

banyak betul cik abang ni membebel.solat tak lagi tuh. dah pukul 3.30 dah nih

buka tv jap lah. nak tengok ada cereterita apa.......

eh best pulak.. tunggu iklanlah. iklan nati wudu' sekali zohor, subuh.

allahuakbar allahhuakbar~

eh?!!! dah azan?? pukul berapa nih? weh! pukul 4.45 dah. patut lah

hadeih~ tadi subuh. sekarang nih zohor pulak.

2 + 4 = 6
6 + 4 = 10
aiyoyo
banyak maa nak ganti

hurm... esok jelah. hari ni solat asar, marghrib , isya'

maka, abang pun solat asar......

umie!! abang nak main bola. pukul 6.30 abang balik.

abang balik awal tau! kita jemaah sama-sama margrib nanti. isya' abang pergi surau.


pukul 7.00 malam...........

alamak umie tadi kawan abang terseliuh.

tu yang abang lambat tu umie. umie solat dulu ya. abang nak kene mandi ni. busuk dah sangat anak umie nih

yelah abang. jangan jadi badak berendam pulak. marghrib ni singkat.

haaaa lega rasa badan dah mandi. hadeih. dah pukul 8.00 lah

lagi 5 minit je nak isya' macam sia-sia ja solat. heh aku nih. nak solat tapi hati merewang ingat awek

maka, terlepas lagi marghrib si abang nih.......

abang!!! solat dengan umie meh!!! abang mesti dah tak larat nak pergi masjid..

haila umie aku nih~ banyak cekodok betoi. tapi, sebab aku sayang umie, aku turun lah jugak. oh umie, only Allah knows how much I love you.

maka, berjemaah lah si anak dengan umienya.....
anak baca doa. umie amin kan.

abang, tadi banyak abang doakan umie. umie aminkan semuanya. tak sia-sia umie lahirkan abang
umie bertuah dapat anak macam abang. alhamdulillah Allah kasi abang pada umie. senang umie dengan abi kat akhirat nanti....

umie, abang jahat. abang tak solat.

abang banyak tipu umie

. masa abang balik lambat tuh, abang pergi tengok "biru" dengan kawan-kawan abang.

abang tak baca quran. bacaan abang teruk.

abang teruk umie. abang teruk!!

umie, abang tak rasa abang boleh tolong umie kat sana nanti....

umie... abi.... maafkan abang. abang bukan seperti umie dan abi sangkakan.....

abang, kali ni umie nak baca doa pulak. abang aminkan ye...

"ya Allah ya tuhan ku.. kaw telah tunjukkan siapa anak ku. alhamdulillah ya Allah. kaw masih berikan perasaan kasihnya pada ku ya Allah... kaw telah tunjukkan hakikat anakku pabila dibelakang ku... jika bukan kerana petunjuk mu itu, tidak akan aku ketahui siapa anak ku. hancur luluh hati ku mengetahui dia murtad kerana meninggalkan solat. anak ku meruntuhkan tiang agamanya sendiri ya allah... ampunilah anak ku ya Allah..... dia menggantikan solatnya dengan tidur, dengan sang "biru" dengan ps dengan serba serbi kemewahan dunia ya Allah.... ampunilah anakku atas kelalaiannya ini ya Allah.. ya Allah, aku tahu anak ku ini juga hampir melakukan zina! tapi dengan kasih sayang mu, perkara itu tidak terjadi.... ya Allah.. banyaknya dosa anak ku.... tidak ku tahu kemana harus ku bawakan wajah ini. terasa sungguh hina melihat kegagalanku mendidik anak ku. ya Allah ampunkanlah aku atas setiap kelalaian aku dalam mendidik anak ku..... ya Allah, ku mohon. aku mohon pada mu, ampunkanlah dia. sucikanlah hati nya. berikanlah hati yang baru buatnya. aku ingin dia yang menungguku di pintu syurga. aku ingin bersama-sama dengan anakku ya Allah... ya Allah, berikanlah kesempatan buat anakku untuk bertaubat. terimalah taubat anakku. sesungguhnya engkau maha penerima taubat... kuatkan lah hati anak ku untuk meninggalkan jahiliahnya... amin ya rabbal alamin......"

abang terkedu. terkejut. tersentak. apakah?? macam mana umie boleh tahu semua nih?? umie.. umie... maafkan abang...... nangis.. : (

abang, umie selalu doa, supaya umie nampak nak umie ni luar dalam.

abang, mula-mula umie tahu, memang separuh gila umie jadinya

alhamdulillah abi ada masa tuh.

abi tolong tenangkan hati umie. umie tahu apa abang buat dalam bilik sorang-sorang

umie tak nak cakap apa dia. tapi, semuanya umie tahu

mana umie tahu, abang tak payah fikir. bukan itu perkaranya sekarang.

sekarang nih, abang anak umie. umie sayang abang

bukan kat dunia je umie nak kita bersama. tapi kat akhirat juga.

tapi, umie dan abi tak pasti kami kat mana nanti

maka, kami harap sangat anak umie abi ni lah yang selamatkan kami kalau umie abi tak sempat sampai ke syurga, kami ada abang yang boleh selamatkan kami. insya Allah...

umie, abang akan buat yang terbaik untuk umie dan abi

sayang, bukan untuk umie atau abi. tapi, untuk Allah

umie dan abi nih, catalyst sahaja

umie, abang tak tahu nak cakap apa lagi

umie, abang mintak maaf sebab susahkan hati umie.

umie bimbing abang ye

lapop tu, umie ambil balik. bila abang nak guna, umie atau abi kena duduk sebelah abang.

umie, jangan lupa doakan abang tau...

umie, abang dah cuba nak berubah sebenarnya umie. tapi susah yang amat.

sekarang umie dah tahu.

umie berhak nak kawal seluruh hidup abang.

umie, abang mintak maaf..... abang sayang umie dan abi sangat-sangat..

umie pun sayang anak umie ni sangat-sangat.

umie, abi mana??

----------------------------------------------------------------------------------------------

berjayakah mujahadah si anak?? nak berubah memang susah. melawan diri sendiri. mana tak nya. macam nak bunuh diri je tau. tapi, ada ke benda yang mudah?? nak makan pun kena berusaha.

abi? mana abi?? kenapa abi tak ada di sini?? abi?!!!

cover nama malaikat izrail


tersentak

oh ya.. sekarang nih dok buat kerja kolej yang maha bertimbun. tak tahu nak cakap betapa banyaknya kerja kolej ku itu. put it aside!

sambil buat power point, sambil dengar quran. serious. lama kot tak bukak quran. berapa lama? jangan tanya. tak baca quran, dengar pun jadilah. dah habis al-mulk dengan you tube, start cari lagu-lagu macam-macam lah. maka, jumpa ini.........


 

tajuk : sabarlah wahai hati 

aku lahir ke atas dunia dengan izin Mu
lahirku saat Rasul dan sahabat telah tiada
para tabi' dan tabi'in juga telah meninggalkanku
zaman ku adalah zaman pemerintahan Islam tidak lagi berkuasa
aku terbit di tengah masyarakat Islam
namun tiada lagi Islam dalam hati mereka dan hidup mereka
namun aku bersyukur kerana masih ada lagi yang mahu melihat Islam bersinar semula
aku kuatkan azam untuk menyertai mereka
cuba sedaya upaya menggerakkan generasiku yang telah lumpuh ini
generasi seusiaku yang sakit
lalai dengan hiburan dan asyik memuaskan nafsu
sibuk dengan cinta yang penuh noda
aku takut aku lemah untuk membimbing mereka kerana aku juga tidak sempurna
namun aku sedar bahawa tugas besar ini adalah wajib dan tidak memerlukan insan sempurna
kerana tiada manusia yang terlepas dari dosa
dan tugasku adalah berusaha
gagal jatuh dicela tak diterima itu perkara biasa
aku terus berdoa agar aku ditetapkan hati
bukan nilaian harta yang aku cari
bukan juga kerana nama ingin dikenal sebagai insan yang baik dan mulia
cukuplah redha Mu sebagai harga
bantulah hamba Mu ini
sedarkanlah semula generasiku ya RABB
bangunkanlah semula ummat ini
aku yakin Islam pasti akan kembali dan aku tak akan berhenti

make me think about something..... hurm... may Allah blessed~ :)






Friday, December 16, 2011

hari hari pun buat dosa. dosa pun dosa yang sama jugak. lepas tu taubat lah kononnya. heh! macam hapa ja. saat ni nagis bagai nak terkeluar bijik mata, tiga puluh saat kemudian buat balik. buat dan terus buat. taubat dan terus taubat. eh jap. tau ke, tahu buat??

terbaca dalam F. ayat yang biasa. tapi, kalau baca betul-betul memang terkesanlah dalam hati. ayat dia lebih kurang macam nih

"bila tak rasa berdebar setelah melakukan maksiat, maka, mintalah hati yang baru"

takut betul bunyi nya. bila buat dosa, ada rasa berdebar tu. tapi setakat berdebar jelah. tapi tindakan takdak. so, apa makna?? dan getaran tu lama-lama makin perlahan. at the end, tak rasa apa. huh. maksudnya, hati mati.


sekarang nih tenagah mencari-cari mana asal mula. where is my starting point. nak berubah. minta Allah hati baru. nak orakkandia dengan warna-warna yang terang. ceria. cantik. bukan gelap, malap, suram, huduh. tak mahu itu macam punya hati. saya mahu ada hati itu banyak bersih (ayat versi keling -..-)

insya Allah dapat kot. eh kenapamesti ada kot?? eh dia nih tak yakin diri pulak. yakin-yakin. nasihat dia, sebenarnya nasihat diri sendiri jugak. weh kaw, terima kasih. -.-!

Wednesday, December 14, 2011




kenapa hati ni tak tenang?
asyik rasa nak marah orang ja.

sekejap rasa seronok.
sekejap rasa sedih.
sekejap lagi, rasa nak menangis.
uhh...
tak stabil betul.

apa yang kosong dalam hati nih?
ya Allah.... tenangkanlah hati ini

lepaskanlah jiwa ini daripada benda-benda yang aku sendiri tak tahu...

Thursday, December 1, 2011

maryam sofiyyah


cuti ni kerja jaga budak memanjang. lepas satu, satu lagi datang. memang first week cuti nih tak buat banyak homework pon. oh tak apa. next week, dah mula gerakkan palan masa cuti. kita gempur untuk tahun depan. yeay!! chayok!!

jaga budak. cik mek maryam. uh penat. nasib baiklah kamu ni anak sedara mak .....g kalau tidak.....

(takkan nak taruk gambar sendiri. bahayes!!)

ok, terus. nak certia kat sini, jaga budak memang memerlukan tahap kesabaran yang superb. kalau tak sabar, memang patah liuk anak orang. bayangkan macam mana mak kita jaga kita dulu. sekejap nak tido, makan, munim pulak uh! jangan lupa, CEBOOK!!! grrrr memang the critical part. tak suka. tapi, bila tengok budak tu main air seronok pulak. bila kita dah jaga budak kecik, baru faham kot betapanya susah mak kita jaga anak. siapa yang nampak, bertuah. siapa yang tak nampak, hadapilah nanti :)


tu part kesabaran. ni part kumpul pahala. sabar pun dah pahala. mandi, tah menda-menda pun pahala lagi. part nih memang best. kita dalam 24jam sehari, 7 hari seminggu, tak tentu kita boleh zikir, selawat banyak-banyak. tapi dengan jaga budak boleh... banyak lagi tuh. masa bila buat? oh masa nak dodoikan dia lah. takkan nak nyanyi lagu twinkle-twinkle-little-star kot? tak pon banyak lagi koleksi lagu lullaby english tuh. tekan you tube. banyak....  tak ada kerja nak menghafal. hah kalau selawat, zikir, kan dah memang tersave dalam kepala. senang kan. sambil tidurkan anak, sambil selawat. even suara macam katak, arh belasah jelah... so, seronoklah that part. selawat banyak hati tenang. dapat gain sabar. yeah!! sabar!!!! >.< suka-suka-suka. tapi, tak bayang lah pula kalau-kalau ada yang nyanyikan lagu english tu kat anak-anak masa tidur.... tak boleh bayang~ 0.o

masa kecik-kecik dulu pun mak buat macam nih. lepas balik sekolah, ambil aku dari rumah nenek (pengasuh), mak penat. ajak tidur... mak pun zikir macam-macam kat telinga sampai tidur. tak sampai 5 tahun dah hafal semua zikir tuh. dan zikir-zikir itu lah juga yang di dendangkan pada telinga anak-anak... :) MAK, I LOVE YOU... PLEASE LAH CEPAT SIHAT. KUATKAN SEMANGAT!!

itulah sedikit pengalaman menjaga anak kecil... bukan maryam je. tapi yang lain-lain juga... hah! satu lagi. bukti kalau tak sabar boleh patah liuk anak orang. pernah jadi kat anak sedara yang sulung. aku pukul dia sampai demam. kesian dia kan?? huhu ganas betul aku nih. tulah bila sabar tak ada, aku bertukar menjadi NAGA! yeay!!

sekian~ :)