Saturday, August 11, 2012

29 : 2

hm... (kenapa asal mula je hm?) apa-apa lah. okay, biasanya bila kita kena uji, such as kematian. kesihatan pelajaran dan sebagainya, mesti rasa down. rasa macam langit timpa ubun-ubun je. macam lah berat sangat. okay, memang berat bila iman tak kuat. that is the fakta.

ingat tak aku pernah cereterita tentang my super woman? :) saya bangga dengan emak saya! beliau memang wonderfull. sangat.

time tengah meng - up - date kan belog tercomel nih, balik emergency. sebab my mother of course. time tahu perkembangan kesihatan mak, serba-serbi tak kena. sampaikan targe yang aku dan dia buat dilanggar macam erk? (kalau cakap pasal tu, rasa gagal) but, just nak cakap lah. time tu memang rasa dia pelbagai. overthink about that pun satu hal jugak. nak-nak masa exam. lagilah berkecamuk.

asal masuk hall je, bukan jawab exam. tapi dok berjiwang sendiri kat belakang tu. (tu yang suka duduk belakang time exam orang tak tahu apa kita buat) semua paper sangat teruk. better for me for not taking that exam at all. not because of not enough preparation. but everything was missing. macam asap rokok hilang ke udara. begitu lah.

muka pun tak mampu nak senyum. mulut terkunci. senyap. sampai kena marah dengan kawan yang care pasal aku. tension betul dah lah aku tengah sedih tahap dewa. ada ke pulak dia marah aku? ishk!

dahsyat betul keadaan masa tu. sampai fikir macam er.... tak payah sebut. takut bila fikir balik.

okeh. kat atas tu lebih kepada nak describe betapa lemahnya manusia bila diuji. lost. maybe for those yang ada iman yang super hebat, tak apa kot. tapi kalau manusia macam aku nih, haih~ alhamdulillah ada usrah istimewa saya. :)

time tengah jiwa kacau nih, bukak tafsir dengan lebih kerap. bukan baca Quran. tapi memang baca tafsir je. siap baca baring-baring golek-golek tah kemenda tah. macam baca buku cerita. macam tak jaga adab kan? tapi abang cik kata tak apa. apa syarah dia, entah. tak ingat.

so, sambil selak-selak tu jumpa lah ayat cinta dari pencipta. Allah cakap :

apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan " kami telah beriman " sedangkan mereka  tidak diuji? - al-ankabut ayat 2.

bila jumpa ayat nih hati rasa lega. sangat. rasa macam perhhh best. start boleh kembali sedikit demi sedikit kepada aku yang normal. tapi, tiba-tiba ada lagi news yang sangat menyakitkan jiwa. dan kali nih rasa macam nak tumbang terus. thank God ada kawan kat sebelah tahan. if not, uhh lembik. macam sayur la kot? again, down semula. dan teringat ustaz cerita. bila rasa ujian tu berat sangat, baca surah yusuf. suruh kawan yang pandai tarannum baca, dan aku tengok tafsir. (tulah tak pandai arab. sapa suruh) again. stabil sikit. sikit lah. atleast. tapi still diaammm macam zombie. 

terus selak dan selak tafsir tu. tiba-tiba dalam usrah adik-adik minta cerita pasal nabi-nabi. then sama2 kupas surah hud. dan, banyak sangat kisah nabi dalam tu. betapa berat ujian Allah pada nabi-nabi-Nya. dan terus menangis depan adik-adik. cehh malu je. 

hikmah disebalik kejadian semua nih, aku mula tadabbur quran dengan lebih mendalam. if not before this, betul kan tajwid tak sudah-sudah. kelancaran. tapi, faham? yillekk. maka nak katanya kat sini, kembali lah kepada Al-Quran. practice. serius best. ayat-ayat mukjizat terbesar. kata-kata bukan kata-kata manusia. semuanya dari Allah. maka, masuk dalam hati tu, cair. 

ingat tak kisah saidina umar masuk islam? dia dengar adik dia fatimah baca quran. ni lah bukti Quran itu mencairkan hati. :) 

dan, sila top up kan dengan sunnah. tapi, macam mana nak ikut sunnah. saya tak tahu?... maka, sila lah baca. kalau malas baca, sila lah lihat. kalau tak jumpa sila lah bergerak ke taman-taman syurga. pasti jumpa. :)

3 comments:

Anonymous said...

the minute you think of giving up..think of the reason why you held on so long.suka sbb awk ank yg tabah n kuat like your bonda!;)

fahimahakimz said...

i am not as tough as my mother. i am just soo fragile.

Anonymous said...

maybe blum lg..rom pun xdibina dlm satu mlm,rite?so,it's going to take some time to become stronger awak:)