Tuesday, August 21, 2012

copy - paste

Ramai remaja mengadu kepada saya dengan 1001 dilema dan cerita.
“Saya ditengking oleh abang saya kerana memakai baju berwarna ‘pink’. Katanya, haram wanita berbaju warna terang. Saya cuma mahukan warna itu untuk membangkitkan ‘mood’ ceria saya tanpa niat menggoda sesiapa. ”
“Saya dilabel ‘tabarruj’ kerana memakai tudung pashmina, dan shawl. Padahal ianya sudahpun menutup aurat.”
“Saya digelar ‘si punuk unta’ kerana sanggul saya. Buruk. Mangsa fesyen. Mereka tidak faham saya bersanggul bukan kerana fesyen atau hendak menunjuk. Sesetengah wanita berambut panjang perlu bersanggul agar tidak pening kepala. Seperti mana wanita lepas bersalin mesti bersanggul kemas demi kesihatannya.”
“Saya dituduh mengikut arus hanya kerana tudung ‘instant’ saya. Padahal, saya cuma mahu jimatkan masa daripada ‘iron’ dan ingin cepat bersiap.”
 “Buntut saya besar. Orang tuduh saya miang. Sebab saya jalan melenggang-lenggok. Itu bukan kesengajaan saya. Adilkah saya dilabel begitu?”
“Suara saya merdu dan lunak. Adakah saya perlu bisukan suara di dunia ini? Sudah tentu saya terseksa dan sakit tekak jika perlu meniru-niru suara kasar seperti lelaki. Bukankah cara komunikasi setiap orang mempunyai keasliannya yang tersendiri? Salahkah saya menjadi diri sendiri?”
“Ramai orang berkata saya berwajah cantik. Jika ada lelaki tergoda, dia yang perlu menundukkan pandangan atau saya yang wajib berpurdah? Purdah bagi saya menyulitkan urusan saya, mungkin ia tidak bagi orang lain. Tidakkah Islam memberi ‘rukhsah’ kepada kesulitan saya?”
“Saya lelaki yang dilahirkan lembut sejak kecil. Orang menuduh saya menyerupai wanita. Bukankah Allah tidak menghukum hamba-Nya sesuatu yang di luar kuasanya?”

No comments: