Monday, September 17, 2012

perjalanan yang penuh dengan ibrah (1)

Ibrah = Pengajaran

Minggu ni aku balik rumah. dan hari ni dah nak balik asrama balik dah. Kali ni balik dengan kakakhotsaya.

Bermula di sebuah kedai jam mak cik cina yang cun.

Makcik Cina : you orang haa banyak pandai oo zaman sekarang. tengok, You orang masuk KISAS lagi tu. Banyak pandai oooo

Kakakhot : alah untie, orang cina pun banyak pandai juga...

blablablabla

makcik cina : anak saya haa, amik STPM. dia haaa dapat 4.00 wooo

aku dan kakakhot : wow!! banyak hebat untie punya anak.... terer wo!!! masuk uni mana tu untie??

makcik cina : anak saya haa mintak UM. tapi, you olang tahu tak, anak saya tak dapat woo. manyak sedih. tapi anak saya 4.00 wooo. banyak terer...

aku dan kakakhot : . . . . . . .

makcik cina : you olang tahu tak kenapa anak saya tarak dapat itu UM?

aku : *erk?? kenapa tanya soalan nih. mesti lah sebab kau bukan bumiputera <-- dalam hati.

kakakhot : *senyum jalan panling selamat.

idea timbul, tukar topik!!!!
tapi, gagal. untie tu paksa jawab. aku pura-pura jadi kura-kura. kakakhot senyum tak sudah. last-last,

makcik cina : sebab kita olang bukan melayu wooo. manyak susah jugaaa. you olang, banyak untung punya. banyak kerajaan kasi. tapi you olang punya kaum haa banyak manja sama itu kerajaan.. you olang haa, jangan malas-malas belajar. belajar kasi dapat manyak-manyak juga. nanti you olang hidup manyak senang wooo  bla bla bla~

banyak lagi sembang dengan makcik cina ni sebenarnya. part yang nak dihighlight kan, yang ini lah. weh! tak terasa ke? aku terasa kot! gila lah makcik cina nih. ada last word dia "you olang kena belajar betul-betul. nanti ini negara, bukan you olang punya lagi woo" okay, membunuh gila words dia.

eh. korang jangan salah interprete apa aku taip nih. sebab bagi aku, banyak kot benda boleh amik. kita ni memang manja. kita dapat subsidi dan sebagainya. baik sungguh kerajaan dengan kita (tahun depan kasi menang lagi ye -..-) tapi, kita salah guna. lepas nih, memang terbakar semangat nak belajar.

aku tulis nih bukan racist. nanti aku kena dakwa pulak. hesh! sila lihat yang posotif. ini teguran untuk kita semua. lepas nih, kena belajar betul-betul. sampai bila nak kerajaan tanggung kita?? sampai bila kita nak dibantu? bila lagi kita nak membantu?

kita selalu fikir untuk menerima. tapi memberi? yillek!

No comments: