Sunday, December 30, 2012

belajar melihat alam

ni sedikit yang aku nak kingsikan apa yang ada kat puncak. indonesia. puncak nih tengah-tengah. antara jakarta dan bandung.

kat situ, aku duduk rumah haji deden yang comel.

kecil-kecil lagi kena cari rezeki sara keluarga. bertuahnya kita... kan?

orang nih buat rojak. dia berniaga dengan cara berjalan dari kereta ke kereta yang lain masa jam.

jam luar biasa bagi aku. perjalanan yang sepatutnya sejam, jadi 6 jam disebabkan jam ini.

oh. suka gambar nih. ayah dia dengan anak. kasih sayang ayah yang selalu dilupai.

terlalu miskin. sampaikan tempat sampah pun dikorek-korek.

hm.. gambar pertama,

budak-budak tu jual berkumpulan. adik beradaik rasanya. tak adik beradik pun kawan-kawan lah kot? sedih tengok. tapi ada rasa hormat kat diorang. sebab diorang macho. berani menggalas tanggungjawab cari rezeki. dan tak malu untuk dapatkan rezeki yang halal walaupun terpaksa jual muka seposen.

bandingkan dengan remaja kita sekarang. tahu minta kat parents je memanjang. tak dapat, mula memberontak. pastu lari rumah, bunuh pulak mak bapa. anak tak sedar diuntung. yelah.. sekarangkan aku tengah buat sikit kajian untuk melengkapkan proposal juvana aku nih. maka, rasa macam bertuahnya lah hai.

yang penting, budak-budak nih sangat bermaruah. itu yang aku nak tekankan.


gambar kedua,

orang jual rojak. caranya sama macam budak kecik tuh. dahsyat orang indon nih. selagi mana terdaya untuk berusaha. diorang buat. dahsyat kan? oh ya. gambar tu ada video. tapi tak mahu aku kasi taruk. segan je.


gambar ketiga,

jam di indon! okay, tak berapa nampak sangat betapa kereta tu tersusun macam lego. tapi na kbayangkan senang je. macam berhenti rehat kat RnR, gitulah keadaannya. 4 jam tak bergerak. maka, aku bersyukur bila stuck kat KL. baru aku tahu hakikat sebenar jam tu macam mana gaya nya.

gambar keempat,
bapa penyanyang. anak ni menangis. tempat ni bukit. budak nih tergolek. tu, ayah dia yang pujuk. biasanya mak yang pujuk. tulah, sapa kata bapa tak sayang anak? cuma kasih bapa jarang dizahirkan. bukan tak ada.


gambar kelima,

gambar nih, adik aku yang amik. sedihkan? korek tong sampah. yang nih, kat malaysia pun banyak. mesti siapa yang tengok dia kata, orang ni gila. pastu takut nak dekat. okay, aku pun macam tu jugak. sebenarnyalah. hehehe. tapi tu lah.

haji deden kata, mana boleh kita berprasangka buruk. kita kena belajar untuk baik sangka. ni doa dia dalam melayunya. arab, nak kasi. tapi, font tak reti nak buat.

"segala puji bagi Allah, zahirkanlah kepadaku kecantikan dan keindahan. dan sorokkanlah daripada ku keburukkan dan kelemahan". amin....



maka, bersyukurlah dengan apa yang kita ada. bila tak reti sangat dah nak bersyukur, maka, lihat lah orang yan glebih rendah dari kita. disitu baru rasa diri bertuah.

pandang ke atas supaya kita bercita-cita tinggi. pandang kebawah supaya kita tak lupa diri.

selamat beramal >.<

No comments: