Monday, December 31, 2012

hati kecil ku berbicara.. seandainya dia masih di sisi

di birr ali. pertama dan terakhir kali umrah bersama bunda tercinta. mak ask me : sempat lagi tak mak nak jumpa bumi suci ni tahun depan kak yang? mak sedih kalau tahun ni ramadhan terakhir mak. mak nak jumpa ramadhan lagi.....

today is my birthday.

my first time without her..

teringat masa kecil-kecil dulu...

mak, nak kek

mak, nak baju baru

mak, nak pi jalan-jalan

mak, nak makan

mak, nak ....

mak, nak ...

lah.. ni dok minta-minta ni pasai apa?? ada apa esok nih??

mak lupa? sobss sobss sobss # nangis, lari masuk bawah kusyen. jumpe lipas, terus jerit!!!

sampai ke petang mak buat dono je... macam tak ada apa-apa berlaku.

tiba-tiba, balik dari mana tah mak, mak hulur benda

muncung tak habis lagi.

bukak, ada tuala. warna kuning. ada cop persatuan pengetua kemenda tah

wahhh mak!!! terima kasih!! he he he # macam biasa, muka kerang busuk

peluk mak, sampai mak tolak kepala aku sambil cakap

dah lah dah lah...  tersepit mak ni hah. penat. pih pih sana pih.

bahagia.............

esoknya, mak minta tolong

sebagai anak yang tak reti diuntung, malas nak buat

ala mak.. malas lah....

mak kecil hati

mak terus cakap

amboih~ birthday dia, kita yang beranak.

kita juga kasi dia hadiah

minta tolong sikit tak mahu

apa punya anak lah macam nih

erk!!~ terkesima gue! 

perlahan-lahan, gerak buat kerja tu walau hati masih rasa terpaksa

sampai ke malam tak bercakap dengan mak

teruk punya anak. # jangan jadi macam aku

before mak tidur, habbit masa kecik, # masa kecil je. sekarang tak dahh

menyelinap masuk bilik mak, 

peluk mak, cium mak

peluk abah cium abah

lari cepat-cepat

malam tu, abah tak tahu pergi mana

peluk mak, bisik kat mak

"mak, kak yang minta maaf tau. jadi anak yang tak baik untuk mak. terima kasih lahirkan kak yang. sayang mak sangat. engkau lah ratu hati ku~"

mati-mati ingat mak dah tidur

tiba-tiba mak peluk aku

lepas tu, tak ingat apa yang berlaku

setiap tahun, gayanya berbeza. sebab aku makin besar dan mak makin tua

cuma tahun lepas, mak cakap

jadilah anak kebangaan mak abah satu hari nanti 

dan tahun nih, apa yang akan berlaku,

monday morning, going to visit mak there.

tak apa. jasad je tak ada. tebaran kasih sayang mak sampai mati masih ada.

tak apa, kalau dulu belum jadi anak yang berguna, sekarang boleh jadi anak yang beharga untuk mak abah

mak, terima kasih. ya Allah, aku bersyukur kerana kau kurniakan aku seorang ibu yang hebat.

duhai Rasululluh, syafaatkan lah emak

ya Allah, rahmati emak ku....


amin.....


seandainya kau masih di sisi, tak akan ku sia walau sedetik
seandainya kau masih di sini, akan ku kerah khidmat bakti ku
seandainya kau masih di situ, akan ku dengar segala cerita hati mu
wahai ibu...........

namun, apakan daya.....
kuasa Dia yang Maha Agung....
Dia lebih mencintai....
Dia lebih merindui.....

apakan daya...
diriku hanya hamba..
begitu juga diri mu wahai emak...

"ya Allah... macam mana nih..." 
aku mengeluh....
"tak apa kak yang, ikut suka Allah lah nak buat apa pun"
kata-kata azimat emak pada ku....
sangat ajaib.
penzahiran kepada kalimah
"la haulawala quwata illa billah"

mak, sayang mak sangat....
sayang kak yang jugak.... jaga diri kat sana
mak, sayang mak sangat..
 jangan sayang kat mak lebih-lebih
pindahkan kepada pemilik sayang yang sebenar
nanti mak mati, nak sayang sapa pula...

kata-kata emak yang sangat mendalam. 
datang dari hati seorang ibu kepada anak
juga dari seorang hamba mengagungkan sifat-Nya..

terdiam. tersentak.
maksud emak, be ready...



cannot write more.
enough.

~AL FATIHAH~


3 comments:

hainil fatihah mohd fauzi said...

just want to share..surah ali imraan ayat 200..sy pasti awak dah tanda.klau belum highligt kan..

.rai.di.sini. said...

selamat hari lahir fahimah. my ex dormates :)

moga panjang umur dan dimurahkan rezeki . kuat ya! doa sentiasa mengiringi langkah2 mu...

Bintang Suka Cendol said...

Subhanallah.. awk buat sy sebak lagi..memang awk kuat... Insan terpilih untuk diuji ni memang kuat...moga awk terus kuat..