Tuesday, February 26, 2013

kesombongan

Bismillah.. Warning! Entry ini agak sensitif. Siapa yang dapat tangkap individu tersebut, sila diam kan sahaja.

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni, aku, ibu (bakal ibu sebenarnya) dan abah. Pergi Klang untuk menguruskan beberapa hal yang tertangguh. Bendayang baik jangan ditangguh bukan?

Maka, dengan tiba-tibanya abah offer aku untuk singgah kat sekolah lama aku. Pada mulanya rasa tak hingin pun. Malas dan tak suka dikenang memori di sana. Tapi, sebab aku memang sayang betul kat beberapa orang cikgu kat sekolah tu maka aku cakap 'abah, imah nak singgah sekolah imah. Kita beli cendol dulu. Untuk cikgu-cikgu'. Tapi, tak beli pun cendolnya. Rushing. Memang sekejap cuma singgah sekolah aku tu.....

Maka, aku pun masuk bilik guru. Dan cikgu pertama yang memang aku nak sangat jumpa is, Puan Jamaliah. Love her so much. Aku terus sapa dan salam semua cikgu yang ada dalam bilik guru tu.

Di sini, terjadi satu tragedy. Maybe its quite melampau aku katakan tragedy. But for me, it is a tragedy!

Sampai kat seorang cikgu. Memang tak angkat muka langsung pandang muka aku yang tak berapa nak cantik nih. Tak apalah. Maybe sibuk sangat kot? Aku ber husnu-zhon. Aku tegur cikgu tersebut. Hulurkan tangan untuk bersalaman. Still tak tengok muka. Perh! Aku try tegur dia pulak. Cikgu... Still, no responds~ 

Well, aku tak tahu apa salah aku. Sungguh. Ibu aku pun terkejut dan aneh dengan perangai cikgu tuh. Kesian lah aku dekat dia. Sebagai aku yang masih ada perasaan, for sure aku terkecik hati dengan action dia. Fitrah. Tak payah deny lah~

Bila action dia macamtu, terus ter-flash back tragedy-tragedy lama dengan dia. (banyak betul tragedy aku dengan dia) Memang betul lah sangkaan aku. Ye. Bukti ini. Kali ini. Kali kedua. Huh!

Tiba-tiba aku teringat kata-kata kak cik dan syarah dari abancik,

'TAKABBUR TERHADAP ORANG YANG TAKABBUR ITU SEDEKAH'.

Dan my last word is, aku hormat dia sebagai cikgu. Hanya kerana dia seorang cikgu. Tapi penghormatan itu hanya sebagai adat. Orang yang tak sedar diri bahawa dia hamba.. Taraf dia lebih jauuhhh dan lebih rendah dari hamba.

Kepada beliau guru ku, aku doakan beliau terus dalam redha Allah. Semoga Allah tak bongkak dengan beliau. Terima kasih menyampaikan ilmu. Hanya sebagai penyampai. Beliau bukan pemilik ilmu. Maka aku, lebih jauh berterima kasih kepada pemilik ilmu kerana mengumpulkan ilmu itu ke dalam dada ku.

Alhamdulillah.... :)

*peace no war! >.<*

No comments: