Friday, March 15, 2013

bicara sepi 7

Tika ini, diriku diuji.
Sentiasa.
Hanya dengan ujian cinta-Nya aku rindu pada Dia.
Menyedari hakikat diri.
Hanya hamba....

Disaat aku merasakan tidak betah dengan semua ini
Sampai suatu ketika
Aku mulai membentak
Sampai suatu masa aku merasakan aku semakin hilang

Di mana aku?
Ke mana aku?
Apa akhirnya aku?

Apakah aku akan tenggelam lemas dalam ujian yang begini cuma?
Apakah aku akan terus dihanyut ombak perasaan sendiri?

Sampai bila begini?
Sampai bila kau akan dikuasai?
Sampai bila kau rela diperbuat seperti ini?

Bukan oleh sesiapa yang lain.
Tetapi diri mu sendiri.
Kau benci akan keadaan ini.
Kau tahu akan hakikat posisi diri.
Tetapi mengapa? Mengapa masih kau mementingkan kehendak nafsu sendiri?

Kini....
Aku sedar.....
Aku masih belum cukup dengan perisai kesabaran dan ketenangan....
Perisai itu semakin menipis.
Semakin tumpul.....

Aku perlu kembali.
Kembali dengan sebenar-benar-benar kembali
Jiwa, Roh, Jasad, Perasaan...

Ya Allah.....
Aku pohon......
Tiupkanlah rindu menggunung ini kepada-Mu
Hanya pada-Mu....
Jalan menuju kepada rindu itu...
Aku perlu lebih keras merindui kekasih-Mu terlebih dahulu...

Maka Ya Allah...
Izinkanlah jiwa kotor ini merindui insan agung itu...
Izinkanlah.....

Aamiin Ya Rabb.....

No comments: