Monday, April 17, 2017

Air Nubis dan kerinduan kepada Baginda Nabi SAW.

Teringat sembang-sembang dengan Kak Bi kat meja makan biru tu. Kak Bi keluarkan sebekas air Nubis. Aku terkejut. Sebab, Kak Bi bukan lah seorang yang suka makan benda-benda pelik. Keduanya, sebab aku sendiri tak pernah minum air Nubis.

Air Nubis ni adalah air rendaman kurma selama semalaman. Rasulullah suka minum air rendaman kurma ni. Dikhabarkan, begitu banyak khasiat mengamalkan air Nubis setiap hari. Setakat ni jela yang aku tahu pasal Air Nubis.

Perbualan aku dengan Kak Bi membuatkan aku tersentak.

Me: Eh! Akak. Sejak bila akak minum air ni?? Madu pun susah akak nak minum. Ni tiba-tiba buat air Nubis. Apa cerita.

KakBi: Sedap lah Imah benda ni. Cuba la.

Me: Tak nak lah. Nanti dapat hidayah, Imah minum. Akak ni apa cerita? Imah pelik la. (Aku, benda-benda alternative ni, aku memang lambat sikit. Once dah mula, in sha Allah aku jaga istiqamah. Now, aku setiap hari minum air campuran cuka delima, minyak zaitun dan madu. Sedap!)

KakBi: Entah la Imah... Akak rindu kat Rasulullah. Akak tak tahu nak buat macam mana dengan kerinduan ni. Nak selawat, untung kalau ingat. Kalau selawat pun, mungkin hati tak ikut sama. Sibuk fokus hal-hal lain. Tiba-tiba akak teringat air Nubis kesukaan Rasulullah ni. Akak cuba la buat. Sekurang-kurangnya, ada juga jalan nak melampiaskan rasa rindu ni....

Me: Ouch! Akak!!! Deep sangat nih.

*Akhirnya, nangis sama-sama dengan Kak Bi*.

Beruntung jiwa mereka yang dikurniakan rasa rindu kepada Baginda Nabi Muhammad SAW. Bukan semua orang Allah kurniakan perasaan tu. Lagi-lagi, akhir zaman macam ni. Allahu...

Amalan pun tak tentu bersih dan suci untuk dipersembahkan kepada Allah nanti. Kalau pun beramal, mungkin ada riya' atau ujub di situ. Kalau pun tiada riya' atau ujub, mungkin sahaja terbit perasaan "Aku sudah beramal, maka aku selamat. Allah tengok lah solat, puasa, sedekah dan bacaan Quran aku nih". Dalam beramal pun masih kotor.

Dah la amal pun suam-suam kuku. Dengan Nabi pun tak bertaut hati. Allahu.. Malang nya.... Malang....

Next, nak cerita pasal kisah Saidina Bilal. Now, ayuh solatan duluuu~

No comments: